Os cronistas, comentaristas e historiadores da actualidade, dicÃan que eran tres curas revolucionarios. É certo, o de curas (que foron e, despois, non foron) e tamén é certo que eran revolucionarios, pero non eran tres. Eran moitos máis e afortunadamente moitos deles aÃnda son. Efectivamente, xente coa cabeza no seu sitio e o pensamento, lonxe da desconfianza, sempre en acción para favorecer a quen quere e merece axuda, para dar de vivir aos que están e aos vindeiros. Mocho, Gino e Gumersindo eran tres dos tres. HabÃa máis, pero estes tres eran os tres claramente identificados e definidos. Organizados cada un pola súa conta, solidarios e especiais repartidores de mestrÃa, de empatÃa e sorrisos; doadores de todo o que a xente humilde, naqueles anos setenta do século pasado, precisaba e querÃa. Aquela xente que a eles tanto os apreciaba e respectaba.
Gumersindo Campaña Ferro anda por MesÃa, segue polos altares; Domingo MartÃnez Beiro (Gino) deixouse de cura hai moitos anos e anda pola Coruña facendo o que pode para que a memoria perdure de forma fidedigna, e, o terceiro, Moncho Valcarce Vega, o crego das Encrobas, segue dando que falar dende o seu repouso divino, dende o paraÃso, onde descansan as almas. A Irmandade que leva o seu nome, e que festexa cada pouco as súas accións de loita revolucionaria, está dándolle brillo e vida á súa traxectoria compartida, cunha exposición, “Moncho Valcarce. Unha vida de compromiso con Galizaâ€, no Museo do Pobo Galego, no convento de San Domingos de Bonaval de Santiago de Compostela.
Ramón Muñiz de las Cuevas e Xácome Santos Gayoso saben que “cando todo está perdido, aÃnda queda a memoria†e asÃ, lembrando ao “irmánâ€, lembran tamén “as loitas labregas máis importantes que houbo en Galicia dende os anos setenta†ata que deixou de habelas. IncluÃdas a das Encrobas, a de Baldaio e a loita contra da cota empresarial, que concentrou en Lugo, o 26 de novembro de 1977, a milleiros de labregos procedentes de toda Galiza e dispostos a “darlle a volta á tortillaâ€.
Na loita dos labregos estaba outro crego, Leopoldo de Melide, o frade e avogado, Leopoldo López Rego, outro fillo morto da mesma terra oprimida. Agora, prezados lectores, queda pouco do que falamos, FENOSA “non é nosaâ€. Quédanos, como ben dicÃa a TÃa Manuela, a razón, o entendemento, o pensamento e o corazón.
Artigo publicado en:
|